خدمات تاسیسات ساختمان شرق تهران

ارایه کلیه خدمات ساختمانی , تاسیساتی , لوله کشی برقکاری , کاشی کاری , بازسازی و تعمیرات ساختمانی تهرانپارس نارمک حکیمیه رسالت شمس اباد لویزان

خدمات تاسیسات ساختمان شرق تهران

ارایه کلیه خدمات ساختمانی , تاسیساتی , لوله کشی برقکاری , کاشی کاری , بازسازی و تعمیرات ساختمانی تهرانپارس نارمک حکیمیه رسالت شمس اباد لویزان

کلکتور رفت و برگشت موتورخانه چیست و چگونه ساخته میشود؟

کلکتور رفت و برگشت موتورخانه

کلکتور رفت و برگشت موتورخانه , لوله های نسبتا کوتاهی هستند(80 تا 150 سانتیمتر) که بر روی قسمت های کناری آنها به تناسب تعداد واحدهای چند انشعاب برای رفت و برگشت آب شوفاژ در رادیاتورها, گرمایش از کف , فن کویل و یا سایر پخش کننده های گرمایشی در داخل موتورخانه قرار میگیرند.

کلکتورهای موتورخانه معمولا به صورت دست ساز و با برش و جوشکاری در محل ساخته میشوند. معمولا هر کلکتور رفت و برگشت به ازای هر واحد آپارتمان یک ورودی و خروجی داشته و در کنار اینها ممکن است به تجهیزاتی نظیر پمپ سیرکولاتور, منبع آب گرم, مبدل حرارتی, منبع انبساط و دیگر لوازم مورد نیاز متصل شوند. 

سایزکلکتور و همچنین طول آن با توجه به تعداد انشعابات,زیربنا و به طور کلی ظرفیت حرارتی موتورخانه مشخص میشود.

قیمت لوازم موتورخانه

کلکتور رفت و برگشت موتورخانه چیست 

کلکتور رفت آب شوفاژ را از دیگ دریافت کرده و به سمت واحدهای آپارتمانی, منبع آب گرم(مبدل حرارتی), منبع انبساط انتقال داده و توزیع میکند. کلکتور برگشت نیز آبی که به سمت رادیاتوها رفته و با از دست دادن دمای نیاز به داغ شدن مجدد دارد, دریافت کرده تا برای داغ شدن به دیگ بفرستد.

نحوه ساخت کلکتور موتورخانه


  1. طراحی شکل و تهیه لوازم ساخت کلکتور
  2. لوله کشی پمپ سیرکولاتور و بای پس از دیگ
  3. تراز بندی و نصب کلکتور برگشت و رفت
  4. سوارخ  کردن کلکتور برای جوش دادن سردنده
  5. نصب انشعابات و جوشکاری کپ 
  6. نصب شیر فلکه , مهره ماسوره و تجهیزات
  7. تست آب بندی کلکتور

نکات مهم برای خرید مشعل گازی

ساخت کلکتور رفت و برگشت 


برای ساخت کلکتور موتورخانه بسته به تعداد انشعابات بایستی, یک نقشه کلی داشت. کلکتورهای شوفاژ در مجاورت دیگ و در قسمت بالایی آن در ارتفاع حدودا 1/5 متری نصب میشوند. کلکتور رفت و برگشت دیگ تقریبا شبیه به یکدیگر هستند, فقط ممکن است بعضا با توجه محل رفت و برگشت لوله ها از دیگ و ساختمان تا حدی جای آنها متفاوت باشد. تنها فرق کلکتور رفت و برگشت این است که در کلکتور برگشت, پمپ سیرکولاتور و بای پس پمپ نصب میشود. انشعاب لوله کشی رفت و برگشت منبع موتورخانه( منبع دوجداره, منبع کویلی یا مبدل حرارتی) و منبع انبساط نیز بایستی در هنگام ساخت کلکتور تعبیه شود. مراحل کلی ساخت کلکتور موتورخانه به شرح زیر است:

محل نصب کلکتور رفت و برگشت کجاست؟

تعیین محل نصب کلکتور با توجه به محل نصب دیگ و لوله رفت و برگشت دیگ انجام میشود. محل نصب کلکتور بهتر است که در کنار دیوار بوده و کلکتورهای رفت و برگشت در امتداد یکدیگر قرار میگیرند. کلکتور نبایستی بالای سر دیگ باشد, چرا که ممکن است نشتی از کلکتور و شیرآلات آن موجب پوسیدگی دیگ شود.

تعیین متراژ کلکتور

طول کلکتور با توجه به تعداد انشعابات انتخاب میشود. البته ممکن است در برخی موارد به دلیل محدودیت فضا بلند گرفتن اندازه کلکتور ما را به دردسر بیاندازد, اما معمولا طول هر کلکتور حداقل 80 سانتیمتر و حداکثر 1/5 متر است.

برای تخمین طول کلکتور میتوانید به این شکل عمل کنید. با توجه به اینکه اولین و آخرین سوراخ کلکتور بایستی حداقل 8 سانتیمتر از لبه کلکتور فاصله داشته باشد,  و فاصله هر انشعاب از یکدیگر 16 سانتیمتر است, بایستی قطر انشعابات را با یکدیگر جمع کرده و مجموعه فواصل مذکور را نیز با این عدد جمع کنید, تا طول استاندارد کلکتور موتورخانه را به دست بیاورید.

یعنی در یک کلکتور با 6 انشعاب 1 اینچ , بایستی (15)2/5*6 + 7/5+7/5 + 15*5(75) که برابر با 105 سانتیمتر است, طول کلکتور باشد. 7 تعداد انشعابات در قطر آنها, دو تا فاصله 8/5 سانتیمتری از لبه کلکتور و 6 تا فاصله 16 سانتیمتری فاصله هر انشعاب از یکدیگر است. البته در حد 10 درصد میتوان از این اندازه ها عدول کرد.

L=7/5+D1+15+D2+15+D3+15+D4+15+D5+15+D6+7/5

انتخاب قطر کلکتور

تعیین ضخامت کلکتور بایستی بنا به تعداد انشعاب های شوفاژ محاسبه شود. در کلکتورهای ساختمان هایی ویلایی و یکی دو واحدی, میتوان از سایز لوله کلکتور 21/2 اینچ (سایز 7) یا 3 اینچ(سایز8) نیز استفاده کرد. برای ساختمان هایی تا 10 واحد آپارتمان متوسط از کلکتور با قطر سایز 4 اینچ(قطر 10) و برای ساختمان های با انشعابات و ظرفیت حرارتی بیشتر از کلکتتور سایز 5 اینچ( قطر 12) استفاده میشود. به ندرت از لوله کلکتور 8 اینچ یا نمره 20 نیز در برخی پروژه های بزرگتر استفاده میشود. چرا که معمولا با افزایش تعداد واحدها و مساحت زیربنا, تعداد دیگ ها از یک عدد به چند عدد استفاده شده و در واقع بایستی چند موتورخانه برای هر بخش یا قسمت نصب و راه اندازی کرد. معادله فنی و استاندارد ساخت کلکتور به شرح زیر است.

قطر ساخت کلکتور موتورخانه

ساخت کلکتور موتورخانه معمولا با لوله های آهنی سیاه درزدار, لوله api یا لوله مانیسمان انجام میشود. البته اخیرا کلکتورهایی با جنس آلومینیوم نیز وارد بازار شده که کمتر کسی ریسک استفاده از آنها را انجام میدهد. هرچقدر ضخامت لوله های کلکتور بیشتر باشد, طول عمر کلکتور بیشتر میشود.

قیمت کلکتور موتورخانه

قیمت کلکتور موتورخانه بسته به اندازه , تعداد انشعابات و خدمات جانبی لوله کشی داشته و دستمزد ساخت آن بین 7 تا 30 میلیون تومان متغیر است. قیمت کلکتور موتورخانه های 10 واحد تقریبا شامل 15 میلیون دستمزد و 15 میلیون تومان فقط لوله و اتصالات به غیر از شیر فلکه ها میشود.

مقایسه قیمت لوله آب پلاستیکی سفید با لوله پنج لایه

مقایسه قیمت لوله آب پلاستیکی سفید با لوله پنج لایه 

برای تخمین هزینه انواع لوله کشی ساختمان مقایسه قیمت لوله آب پلاستیکی سفید با لوله پنج لایه  ضروری به نظر میرسد. کسانی که قصد اجرا یا تعویض لوله کشی ساختمان ها را به صورت انبوه و حتی تک واحدی دارند, همواره به دنبال یک مرجع و معیار مشخص برای مقایسه قیمت لوله آب پلاستیکی سفید با لوله پنج لایه  میگردند.

البته به دلیل نوسانات بازار نمیتوان دقیقا مشخص کرد, که قیمت لوله و اتصالات پلاستیکی چه مقدار از لوله اتصالات پنج لایه ارزان تر تمام میشود و بعضا برای تصمیم گیری صحیح نیاز به یک راهنمایی  و مشاوره دقیق دارند.

به همین دلیل بهتر است در مقاطع مختلف با استخراج صورت دقیق اقلام مورد نیاز در هر دو یا سه مورد اقدام به تهیه پیش فاکتور و مقایسه لوله های مختلف نمود. البته لوله کشی فلزی هم یکی از گزینه های لوله کشی آب است که  جدای از قیمت لوازم در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار گرفته و در عالم واقعیت بایستی مقایسه قیمتی بین لوله های تک لایه پلی پروپیلن و لوله پنج لایه انجام شود.

این دو نوع لوله کشی نیز از آن جهت قیاس میشوند که هم از لحاظ کیفی و هم از نظر قیمت لوله اتصالات پنج لایه در سطح بالاتری قرار داشته اند.

لیست قیمت لوازم موتورخانه شوفاژ

روش های مقایسه قیمت لوله آب پلاستیکی سفید با لوله پنج لایه

یک روش اشتباه و رایج برای مقایسه قیمت بین لوله آب پلاستیکی و لوله پنج لایه قیمت هر متر این لوله هاست. از آنجایی که در لوله کشی پنج لایه , لوله 16 معادل لوله 20 پلاستیکی است , همواره مقایسه بین قیمت هر شاخه لوله آب پلاستیکی و قیمت 4 متر لوله 16 صورت میگیرد که این روشی اشتباه است, چرا که در لوله کشی آب و حتی شوفاژ , ما علاوه بر لوله نیاز به اتصالات متعددی داریم که در واقع تفاوت قیمت بین اتصالات هر دو نوع لوله کشی است که باعث اختلاف فاحش بین هزینه ها میشود.

مثلا در حال حاضر قیمت هر متر لوله آب پلاستیکی سایز 20 حدودا 20 هزار تومان و قیمت هر متر لوله 16 نیز در همین حد است. این مساله برای برخی بدان معناست که قیمت این دو نوع لوله کشی هیچ تفاوتی ندارد. اما یک عدد سه راهی لوله 20 پلاستیکی حدود 7 هزار تومان بوده و قیمت یک سه راهی 16 کوپلی در حدود 250 هزار تومان قیمت دارد.

نحوه کار با دستگاه پرس لوله پنج لایه

یا مثلا گران قیمت ترین اتصال لوله تک لایه سایز 20 که بوشن یک سرمغزی است در حدود 60 هزار تومان قیمت دارد, در صورتیکه قیمت بوشن یک سرمغزی 1/2&16 حدودا 130 هزار تومان یعنی تقریبا بیش از دو برابر قیمت دارد. هر چند که در اجرای لوله کشی پنج لایه در طول مسیر به اتصالات کمتری نظیر زانو یا بوشن نیاز میشود, اما با این احوال این اتصالات که در طول مسیر لوله پلاستیکی استفاده میشود, قیمت ناچیزی داشته و تقریبا به حساب نمی آیند.

یک روش مناسب برای لوله کشی یک واحد به بالا این است که متراژ لوله کشی پلاستیکی تک لایه را در هر سایز که باشد در مجموع حساب کنید. مثلا 50 متر لوله 20 , 50 متر لوله 25 و سپس قیمت مجموع این دو را حساب کرده که در حدود 2/5 میلیون تومان میشود. سپس بین 70 تا 80 درصد از این مبلغ را برای خرید اتصالات بر این مبلغ اضافه کنید که میشود در حدود 4 میلیون تومان و این مبلغ هزینه خرید لوله و اتصالات پلاستیکی تک لایه برای یک واحد است. در این صورت قیمت خرید کل این واحد 4 میلیون تومان است.

اما در خرید لوله اتصالات پنج لایه قیمت خرید لوله بایستی در 150 درصد ضرب شده و با آن جمع شود. یعنی 2/5 میلیون تومان را تقریبا با 3/5 میلیون تومان جمع کرده تا عدد تقریبی 6 میلیون تومان هزینه خرید لوله و اتصالات پنج لایه میشود.

این ارقام تقریبی بوده و با این روش محاسبه قیمت لوله آب پلاستیکی سفید با پنج لایه تقریبا تفاوت قیمت این دو حدودا 50 درصد اختلاف دارند.

در برخی موارد سازندگان انبوه و کافرمایان و تعدیل لوله کشی و همچنین افزایش کیفیت لوله کشی شوفاژ از لوله کشی تک لایه پلاستیکی سفید برای لوله کشی آب سرد و گرم و از لوله اتصالات پنج لایه برای لوله کشی رادیاتورها استفاده میکنند.