خدمات تاسیسات ساختمان شرق تهران

ارایه کلیه خدمات ساختمانی , تاسیساتی , لوله کشی برقکاری , کاشی کاری , بازسازی و تعمیرات ساختمانی تهرانپارس نارمک حکیمیه رسالت شمس اباد لویزان

خدمات تاسیسات ساختمان شرق تهران

ارایه کلیه خدمات ساختمانی , تاسیساتی , لوله کشی برقکاری , کاشی کاری , بازسازی و تعمیرات ساختمانی تهرانپارس نارمک حکیمیه رسالت شمس اباد لویزان

کلکتور رفت و برگشت موتورخانه چیست و چگونه ساخته میشود؟

کلکتور رفت و برگشت موتورخانه

کلکتور رفت و برگشت موتورخانه , لوله های نسبتا کوتاهی هستند(80 تا 150 سانتیمتر) که بر روی قسمت های کناری آنها به تناسب تعداد واحدهای چند انشعاب برای رفت و برگشت آب شوفاژ در رادیاتورها, گرمایش از کف , فن کویل و یا سایر پخش کننده های گرمایشی در داخل موتورخانه قرار میگیرند.

کلکتورهای موتورخانه معمولا به صورت دست ساز و با برش و جوشکاری در محل ساخته میشوند. معمولا هر کلکتور رفت و برگشت به ازای هر واحد آپارتمان یک ورودی و خروجی داشته و در کنار اینها ممکن است به تجهیزاتی نظیر پمپ سیرکولاتور, منبع آب گرم, مبدل حرارتی, منبع انبساط و دیگر لوازم مورد نیاز متصل شوند. 

سایزکلکتور و همچنین طول آن با توجه به تعداد انشعابات,زیربنا و به طور کلی ظرفیت حرارتی موتورخانه مشخص میشود.

قیمت لوازم موتورخانه

کلکتور رفت و برگشت موتورخانه چیست 

کلکتور رفت آب شوفاژ را از دیگ دریافت کرده و به سمت واحدهای آپارتمانی, منبع آب گرم(مبدل حرارتی), منبع انبساط انتقال داده و توزیع میکند. کلکتور برگشت نیز آبی که به سمت رادیاتوها رفته و با از دست دادن دمای نیاز به داغ شدن مجدد دارد, دریافت کرده تا برای داغ شدن به دیگ بفرستد.

نحوه ساخت کلکتور موتورخانه


  1. طراحی شکل و تهیه لوازم ساخت کلکتور
  2. لوله کشی پمپ سیرکولاتور و بای پس از دیگ
  3. تراز بندی و نصب کلکتور برگشت و رفت
  4. سوارخ  کردن کلکتور برای جوش دادن سردنده
  5. نصب انشعابات و جوشکاری کپ 
  6. نصب شیر فلکه , مهره ماسوره و تجهیزات
  7. تست آب بندی کلکتور

نکات مهم برای خرید مشعل گازی

ساخت کلکتور رفت و برگشت 


برای ساخت کلکتور موتورخانه بسته به تعداد انشعابات بایستی, یک نقشه کلی داشت. کلکتورهای شوفاژ در مجاورت دیگ و در قسمت بالایی آن در ارتفاع حدودا 1/5 متری نصب میشوند. کلکتور رفت و برگشت دیگ تقریبا شبیه به یکدیگر هستند, فقط ممکن است بعضا با توجه محل رفت و برگشت لوله ها از دیگ و ساختمان تا حدی جای آنها متفاوت باشد. تنها فرق کلکتور رفت و برگشت این است که در کلکتور برگشت, پمپ سیرکولاتور و بای پس پمپ نصب میشود. انشعاب لوله کشی رفت و برگشت منبع موتورخانه( منبع دوجداره, منبع کویلی یا مبدل حرارتی) و منبع انبساط نیز بایستی در هنگام ساخت کلکتور تعبیه شود. مراحل کلی ساخت کلکتور موتورخانه به شرح زیر است:

محل نصب کلکتور رفت و برگشت کجاست؟

تعیین محل نصب کلکتور با توجه به محل نصب دیگ و لوله رفت و برگشت دیگ انجام میشود. محل نصب کلکتور بهتر است که در کنار دیوار بوده و کلکتورهای رفت و برگشت در امتداد یکدیگر قرار میگیرند. کلکتور نبایستی بالای سر دیگ باشد, چرا که ممکن است نشتی از کلکتور و شیرآلات آن موجب پوسیدگی دیگ شود.

تعیین متراژ کلکتور

طول کلکتور با توجه به تعداد انشعابات انتخاب میشود. البته ممکن است در برخی موارد به دلیل محدودیت فضا بلند گرفتن اندازه کلکتور ما را به دردسر بیاندازد, اما معمولا طول هر کلکتور حداقل 80 سانتیمتر و حداکثر 1/5 متر است.

برای تخمین طول کلکتور میتوانید به این شکل عمل کنید. با توجه به اینکه اولین و آخرین سوراخ کلکتور بایستی حداقل 8 سانتیمتر از لبه کلکتور فاصله داشته باشد,  و فاصله هر انشعاب از یکدیگر 16 سانتیمتر است, بایستی قطر انشعابات را با یکدیگر جمع کرده و مجموعه فواصل مذکور را نیز با این عدد جمع کنید, تا طول استاندارد کلکتور موتورخانه را به دست بیاورید.

یعنی در یک کلکتور با 6 انشعاب 1 اینچ , بایستی (15)2/5*6 + 7/5+7/5 + 15*5(75) که برابر با 105 سانتیمتر است, طول کلکتور باشد. 7 تعداد انشعابات در قطر آنها, دو تا فاصله 8/5 سانتیمتری از لبه کلکتور و 6 تا فاصله 16 سانتیمتری فاصله هر انشعاب از یکدیگر است. البته در حد 10 درصد میتوان از این اندازه ها عدول کرد.

L=7/5+D1+15+D2+15+D3+15+D4+15+D5+15+D6+7/5

انتخاب قطر کلکتور

تعیین ضخامت کلکتور بایستی بنا به تعداد انشعاب های شوفاژ محاسبه شود. در کلکتورهای ساختمان هایی ویلایی و یکی دو واحدی, میتوان از سایز لوله کلکتور 21/2 اینچ (سایز 7) یا 3 اینچ(سایز8) نیز استفاده کرد. برای ساختمان هایی تا 10 واحد آپارتمان متوسط از کلکتور با قطر سایز 4 اینچ(قطر 10) و برای ساختمان های با انشعابات و ظرفیت حرارتی بیشتر از کلکتتور سایز 5 اینچ( قطر 12) استفاده میشود. به ندرت از لوله کلکتور 8 اینچ یا نمره 20 نیز در برخی پروژه های بزرگتر استفاده میشود. چرا که معمولا با افزایش تعداد واحدها و مساحت زیربنا, تعداد دیگ ها از یک عدد به چند عدد استفاده شده و در واقع بایستی چند موتورخانه برای هر بخش یا قسمت نصب و راه اندازی کرد. معادله فنی و استاندارد ساخت کلکتور به شرح زیر است.

قطر ساخت کلکتور موتورخانه

ساخت کلکتور موتورخانه معمولا با لوله های آهنی سیاه درزدار, لوله api یا لوله مانیسمان انجام میشود. البته اخیرا کلکتورهایی با جنس آلومینیوم نیز وارد بازار شده که کمتر کسی ریسک استفاده از آنها را انجام میدهد. هرچقدر ضخامت لوله های کلکتور بیشتر باشد, طول عمر کلکتور بیشتر میشود.

قیمت کلکتور موتورخانه

قیمت کلکتور موتورخانه بسته به اندازه , تعداد انشعابات و خدمات جانبی لوله کشی داشته و دستمزد ساخت آن بین 7 تا 30 میلیون تومان متغیر است. قیمت کلکتور موتورخانه های 10 واحد تقریبا شامل 15 میلیون دستمزد و 15 میلیون تومان فقط لوله و اتصالات به غیر از شیر فلکه ها میشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد